Sunday, July 12, 2009

Seharian merayau di Manek Urai!


Agak lama Puteri menyepikan diri. Bukan apa, Puteri "busy" sikit kebelakangan ni. Baru balik dari dari "somewhere" menyelesaikan beberapa tugas yang agak lama "delay". Namun, sempat jugak Puteri singgah di Manek Urai untuk meninjau perkembangan PRK di sana.

Nampaknya peluang untuk BN & UMNO masih ada peluang jika "kena gaya"nya. Ada yang memuji sikap Ketua Penerangan UMNO yang dok ke hulu ke hilir mendekati rakyat. "Hemoi" dari Ahmad Maslan itu mendapat banyak pujian masyarakat setempat. Tapi tak tahulah sama ada "pujian" itu ikhlas atau tidak. Ada jugak geng-geng UMNO yang "jeles" semacam kat YB Ahmad Maslan ni. Depa takdan nak ligan "cara" Ahmad Maslan bekerja untuk rakyat. "Rajin sangat" katanya. Tapi jangan la "rajin sangat" time nak PRK atau PRU ja, kena "rajin sentiasa" laaa...

Puteri kata "peluang" untuk BN/UMNO menang tu berdasarkan beberapa perkiraan. Tak semestinya betul-betul kita akan menang di Manek Urai. Ini lebih merujuk kepada kelebihan calon dari kedua belah pihak. Namun tak dinafikan, kalau PAS menang pun mungkin dalam majoriti yang lebih sedikit berbanding dulu. Dengan kekuatan kempen Ahmad Maslan, Tok Pa dan faktor calon, kekuatan BN untuk menang bleh ditafsirkan dalam bentuk 55%-45%.

Namun, Puteri agak jelik dengan sikap segelintir Puteri UMNO yang berkempen. Tak kena "cara"nya pulak depa ni. Ada segelintir dari Puteri yang terkinja-kinja, terhegeh-hegeh kat Pekan Manek Urai tu. Dok gelak "mengilai". Yang dok sembang bergebang time-time maghrib kat public pun ada. Bukan apa...tak elok la orang kampung dok tengok. Nanti buruknya UMNO jugak, kan? Harap kita Puteri ni jaga la adab sopan ketimuran. Boleh la nak aktif, tapi aktif kita ni ada la batasan. Kita kena rujuk agama dan adab sopan sebagai gadis timur jugak, kan? Harap jangan la salah sangka. Puteri tegur sebab Puteri sayangkan sahabat-sahabat Puteri ni. Kita perlu tunjuk bahawa Puteri adalah sayap srikandi yang boleh dijadikan contoh. Bukan sekadar menjadi "bahan kutukan" pulak! Kan?

Begitulah keadaan Manek Urai sepanjang tinjauan Puteri seharian marayau disana. Harap rakyat Manek Urai cukup "celik" untuk memilih. Bukan Puteri "paksa" rakyat Manek Urai, namun Puteri rasa inilah masa yang terbaik untuk "perubahan" di Kelantan setelah "terbiar" selama 18 tahun oleh Pemerintahan Spiritual Leader Nik Aziz. Kononnya tak dapat peruntukan dari Kerajaan Persekutuan, tapi takkan sampai 18 tahun tak reti-reti nak bangunkan Kelantan? Takkan Kelantan miskin sangat dengan hasil negerinya? Mana pi hasil balak, perniagaan, cukai, industri dan banyak la gi sumber? Takkan dok pi sedekah buat Patung Siam lagi kot? Dah la miskin, tak reti berjimat, pi sedekah buat patung buddha, masjid tak pulak dibina? Ermmm..alahai Pok Nik di Kelantan oii...bila la nak mahir buat kerja ni?

APA PUN, KITA TUNGGU KETENTUAN ALLAH ESOK!

2 comments:

  1. Suka dicadangkan pihak UMNO menghubungi En Saiful 013-365 5715 bagi mengadakan suatu program ceramah tertutup bertajuk BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA AHLU SUNNAH WAL JAMAAH. Kumpulan ini terdiri daripada anak-anak murid tok guru pondok yang giat berdakwah secara sukarela menyedarkan masyarakat tentang kekufuran PAS dari segi aqidah. Mereka tidak mengharapkan sebarang bayaran dan apa yang dilakukan ialah bersifat fisabilillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
      dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
      beri 4 angka [2825] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
      dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
      ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
      allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
      kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
      sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
      yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
      insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 750 JUTA , wassalam.




























      Delete