Wednesday, May 13, 2009

Ketua Puteri Kedah : Norashimah Md. Nowar?

Tahniah kepada Ketua Pergerakan Puteri UMNO Kedah yang baru! Shima, Ketua Puteri Sik. Dengan perlantikan ini, maka tamatlah spekulasi tentang pemilihan Ketua Puteri Kedah yang baru selepas Pn. Shahanim. Pn. Shahanim boleh menumpukan perhatian yang lebih setelah berjaya memenangi kerusi Naib Ketua Pergerakan Puteri UMNO Malaysia. Tahniah juga kepadanya. YB Suraya yang juga bekas Ketua Puteri UMNO Kedah telah terpilih menjadi salah satu Exco Wanita UMNO Malaysia. Hebat-hebat belaka puteri-puteri UMNO Kedah ni...

Norashimah binti Md. Nowar. Isteri ADUN Belantik. Hanyalah seorang kerani sekolah. Seorang indivividu "marhein" yang pastinya sering berurusan dengan hal-hal kerenah pengurusan sekolah, guru-guru dan pelajar. Seorang isteri yang "low profile" walaupun suaminya seorang ADUN. Shima banyak aktif diluar waktu bekerja. Dia hanya insan "biasa" bagi kaca mata orang-orang tidak mengenali beliau. Dia bukan VIP yang berpublisiti!

Namun, sedarkah kita semua bahawa itu juga merupakan "kelebihan" kepada Shima? Dia "fresh"! Dia tahu dan mengalami banyak pengalaman sebagai rakyat "marhein", maknanya dia tahu "realiti" kehidupan golongan akar umbi. Dia sering berada di"bawah" untuk membantu masyarakat walaupun hakikatnya tempatnya sememangnya di"atas". Dan kini, bila dia diangkat dan diiktiraf oleh pihak Puteri UMNO Malaysia sebagai Ketua Puteri UMNO Kedah. Diangkat menjadi Ketua, atas kreadibiliti sebagai seorang pemimpin Puteri Kedah, bukan sebagai kerani...

Kerani bukanlah satu kelemahan. Adakah kerana dia kerani sekolah yang "tidak berduit" untuk dihulurkan, maka tidak layak untuk mengetuai Puteri UMNO Kedah? Adakah "duit" yang diharapkan darinya? Buanglah tabiat "cari duit politik" tu...budaya tak sihat tu berasal dari Anwar Ibrahim De Facto Pakatan Rakyat sekarang ni. Shima tidak menjanjikan duit, dia menjanjikan khidmatnya dan pengorbanannya untuk rakyat. Bukan hanya puteri-puteri Kedah sahaja yanga akan menerima jasa dan sumbangannya, malah seluruh rakyat Kedah termasuklah mak long, pak lang, cik ngah mahupun adik-adik yang masih di bangku sekolah. Pasal duit untuk program tu nanti pandai-pandai la di "generate", Pn. Shahanim dan Pn. Rosnah pasti tak lokek membantu seorang yang ikhlas seperti Shima!

Jika anda semua mempertikaikan "ikhlas"nya Shima, maka anda mungkin prejudis dan bersikap syak wasangka buruk (suu' u zhon). Shima sebenarnya tidak pernah mengimpikan untuk menjadi seorang Ketua Puteri, apatah lagi seorang Ketua Puteri UMNO Negeri. Dia sedar, takkanlah dirinya yang hanya seorang "kerani" maka dia mahu menggapai jawatan yang "panas" dan kononnya memerlukan "wang". Jadi dia ikhlas membantu Puteri UMNO Kedah dibawah kepimpinan Pn. Shahanim dulu. Dan di atas kreadibiliti, sumbangan, perwatakan, attitude, sifat-sifat dan "performance"nya itu, maka dia dipilih oleh Kepimpinan Puteri UMNO Malaysia yang diketuai oleh YB Rosnah dan Pn. Shahanim. Itulah hakikatnya.

Berilah dia peluang untuk memberi khidmat dan jasa bakti kepada Puteri Kedah dan rakyat. Puteri UMNO Kedah wajar memberikan sokongan dan bantuan kepada Shima untuk menjalankan tugas. She is not even being "tested" yet! So inilah kesempatan yang Shima harus buktikan bahawa dia bukan calang-calang pemimpin. Inilah masanya untuk Shima memberi khidmat yang lebih kepada Puteri Kedah. Tapi ingat, bukan kepada diri sendiri. Jangan lupa daratan anda dan jangan "mabuk" kuasa pula. Kami akan sering memberi bantuan, mahupun teguran yang membina...bukan sekadar kritik, tapi membantu membina kembali keutuhan semangat Puteri UMNO Kedah!

Tahniah sekali lagi!

No comments:

Post a Comment